ISSN: 1309-8780
e-ISSN: 2822-3985

Ayberk Enez1, Şengül Aydıngün2

1Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Arkeoloji, İzmit/TÜRKİYE
2Kocaeli Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Arkeoloji Bölümü, İzmit/TÜRKİYE

Anahtar Kelimeler: Bathonea, Haç, Litürji, Bronz, Geç Antik Dönem, Küçük Buluntu.

Giriş

İstanbul şehir merkezinin yaklaşık 22 km batısında bulunan Küçükçekmece Gölü ve çevresinde yürütülen Küçükçekmece Göl Havzası Bathonea[1] Kazılarında, geniş bir alana yayılmış durumda kıyı yerleşimleri üzerinde yapı kompleksleri ve liman özelliği taşıyan alanlar bulunmaktadır (Plan 1). Yerleşimin bu özelliği sebebiyle Anadolu, Akdeniz ve Kuzey Karadeniz Bölgeleri ile ticari ilişkili buluntular sıkça ortaya çıkarılmaktadır[2] . Konumuz olan dinsel eserler, ticaret ve din ile ilişkili yoğun buluntular görülen Bazilikal Planlı (Resim 1) ve Apsisli Yapı (Resim 2) olarak tanımlanan yapılarda[3] ortaya çıkarılmıştır.

Hristiyanlık inancının yaygınlaşmasıyla din ile ilgili sembol ve kavramlar, taşınır ya da aplike nesneler üzerinde işlenmeye başlanmıştır. İnançlı bireylerin hayatları süresince kötülüklerden uzak durmak için bu tip nesneleri yanlarında taşıdıkları görülmektedir[4] . Arkeolojik kazılarda tespit edilen ve üzerinde dinî konular ile ilgili bir sembol veya ifade taşıyan buluntuların, ibadet sırasında ya da gündelik yaşantıda kullanılıp kullanılmadığının tespitini gerçekleştirmek güçtür. Bu kapsam içerisinde, Küçükçekmece Göl Havzası (Bathonea) Kazılarında takı üst grubunu oluşturan toplam 39 eserden[5] , biçimi sebebiyle seçilen 6 adet metal (Bronz) ve 1 adet taş buluntu makalemizin konusu olarak incelenmiştir.

Bir Sembol ve Gereç Olarak Haç

Hristiyanlığın en temel simgesi olan haç, temel olarak İsa’nın çarmıha gerilişini ifade etmektedir. Caydırıcı ve etkili bir idam yöntemi olarak bilinen çarmıha germenin kökeni Pers İmparatorluğu’na dayanmakta ve Büyük İskender Dönemi’nde batıya aktarıldığı düşünülmektedir[6] . Roma Dönemi’nde özellikle Roma vatandaşı olmayan kölelere uygulanmıştır[7] . Doğu Roma İmparatorluğu’nun Hristiyanlığı kabulü ile birlikte, MS 4. yüzyıldan itibaren haç bir işkence aracını temsil etmekten çıkmış, dinî bir sembol olarak kabul görmeye başlamıştır[8] . Bu dönemden sonra haç, Hristiyanlık ve İmparatorluk için bir zafer sembolü olarak görülmüştür[9] . Yüzyıllar içerisinde çeşitli inanç farklılıkları ve siyasi olaylar sebebiyle toplulukların kullandığı haç formları çeşitlenerek yüzlerce haç formuna dönüşmüştür[10]. Büyük boyutlu haçlar, mekânlardaki kullanımlarına bağlı olarak tören ve takdis amaçlı olarak sınıflandırılabilir[11]. Ayrıca röliker ve pandantif biçimde olanlar, taşınabilir durumda olan buluntulara örnektir. Tüm bu objelerin yaygın kullanımı, Doğu Roma İmparatorluğu toplumunun ne kadar inançlı olduğunun nesneleşmiş bir göstergesidir[12]. Küçük buluntular içerisinde biçim bakımından en net tanımlanabilecek olan pandantif[13] ve röliker haçlar, kişilerin üzerinde taşıdıkları[14] nesneler olduğu için kazılarda çok farklı yapı grupları ve alanlarda ortaya çıkmaktadır.

Bathonea Kazılarından Ele Geçen Haçlar

Firuzköy Yarımadası’nın doğusunda, 24. alanda yer alan Apsisli Yapı’da (19/H b p.k., 9,95 m), apsisin güney duvarı üzerinde ortaya çıkarılan röliker[15] bronz haçın (KÇG 2021-ENV-07) sadece bir tarafı ele geçmiştir (Resim 3-Kat. Nu:1). Kol ölçüleri birbirine eşit olan Yunan haçı formundadır. Kolların genişliği uçlarından gövdeye doğru daralmaktadır. Üst ve altta, mevcut olmayan diğer parça ile birleşmesini sağlayan delik yuvaları bulunmaktadır. İç derinliği yaklaşık 1 mm’dir. Bulunduğu kontekste göre MS 10.-12. yüzyıllar arasına tarihlendirilebilir.

Bronz röliker haç (Resim 4-Kat. Nu:2) parçası (KÇG 2012 ENV-15), Bazilikal Planlı Yapı’da (8. alan 13-F d) 6,42 m kot seviyesinde ortaya çıkarılmıştır. Alt ve sağ kolları kırık ve eksik olup diğer parça ile bağlantısını sağlayan yuva, üst bölümde korunmuş hâldedir. Bezeme olarak bu tip eserlerde yaygın görülen yuvarlak madalyon içerisinde kitap tutan dört Evangelist/İncilci[16] kabartması, iki adedi tam bir adedi yarım şekilde yer almaktadır. Haç kollarının birleşim noktasında, cepheden görünüşlü başının arkasında hale bulunan, kollarını yukarı doğru yöneltmiş şekilde ayakta duran (orans pozisyonu) Meryem[17] kabartması vardır. Ancak haçın alt kolu kırık olduğundan figür tam değildir. Benzer dönemde (MS 10.-11. yüzyıl) diğer arkeolojik kazı merkezlerinde ortaya çıkan örneklerde[18] rölikerin diğer parçası üzerinde, İsa tasviri yer aldığı görülmektedir. İsa, Meryem ve İncil yazıcılarından oluşan bu sahne, litürjik nesne grupları üzerinde yaygın bir kullanıma sahiptir[19]. Buluntunun arka yüzeyi röliker formuna uygun olarak çukur biçimindedir.

Her iki röliker tipinde haçın değerli eşya, kumaş veya kemik parçaları taşımak fonksiyonu ile üretildiği kabul edilmektedir[20]. İsa’nın öldükten sonra dirilmesi sebebiyle bedenine ait bir parça bulunmaması, bu rölikerlerde daha çok martirlere ait kalıntıların taşınmış olma ihtimalini güçlendirmektedir[21]. Mart Koleksiyonlarda[22], kazılarda (Yumuktepe[23], Dikmen[24], Corinth[25], Ephesos[26]) ve İstanbul Arkeoloji Müzelerinde[27] yer alan röliker haçlar, üzerinde yer alan anlatım ve form olarak Latin haçı şeklinin verilmesi sebebiyle MS 10.-12. yüzyıllara tarihlendirilmektedir. Kazı alanında eserlerin ortaya çıkarıldığı tabaka da bu veriler ile uygunluk göstermektedir.

Bazilikal Planlı Yapı’da (12-F açması d karelajı bu işaretin bir anlamı var mı - 6,62 m) alt kolu uzun Latin haçı biçiminde, dikey bir askı halkasına sahip pandantif bir haç (Resim 5-Kat. Nu:3) (KÇG 2012-ENV-03) bulunmuştur. Bu nesnenin üzerinde ön ve arka yüzeylerinde 5’er adet iç içe geçmiş daireden oluşan bezeme yer almaktadır. İfadesel olarak, haçın kolları üzerinde yer alan dört adet dairesel bezeme, İsa’nın çarmığa gerilmesi sırasında ellerinde ve ayaklarında oluşan dört yarayı, merkezdeki bezeme ise göğsüne mızrakla açılan yarayı[28] yani “İsa’nın 5 yarasını” temsil ediyor olmalıdır. Aynı zamanda bu tip konsantrik daireler, haçlar dışında birçok obje üzerinde (kolye, kozmetik aletler ve buhurdanlıklar) koruyucu ve kötülük kovucu özelliği olduğuna inanıldığı için kullanılmaktadır[29]. Bu daire biçimli bezemelerin, MS 4.-5. yüzyıla tarihlendirilmiş mezar buluntusu bir yüzük[30] üzerinde betimlenmesi yaygın bir kullanımı işaret etmesi açısından son derece önemlidir. Bu tip taşınabilir (pandantif) haçlar MS 7. yüzyıldan itibaren mezar buluntusu olarak tespit edilmeye başlanmıştır[31]. Aziz Nikolas Kilisesi Kazısında[32] dolgu alanda tespit edildiğinden dolayı, kontekste göre MS 7. yüzyıla tarihlenmiş bir pandantif haç mevcuttur. Elaiussa Sebaste[33], Atina[34], Corinth[35] gibi merkezlerde ise MS 10.-12. yüzyıl tabakalarında ele geçmiştir. Müze koleksiyonu olan ve sadece biçim özellikleri bakımından benzer bir tarihlendirme yapılan (MS 11. yüzyıl) örnekler de görülmektedir[36]. Kütahya Müzesi’nde yer alan ve bu tip nesnelerin kullanım biçimini ortaya koyması açısından son derece önemli olan üç adet rölikerin birlikte kullanıldığını gösteren örnek[37] son derece önemlidir. Nesnenin bulunduğu tabakanın MS 10.-12. yüzyıl aralığına ait olduğu görüldüğünden ve analojik örnekler ile örtüştüğünden buluntuyu bu döneme tarihlendirmek uygun görülmektedir.

24. kazı bölgesinde bulunan apsisli yapının yıkılması sonrasında mezarlık olarak kullanıldığı düşünülen alanda (16-G açması b plan karede 12,08 m-KÇG12-ENV14) tespit edilen bronz pandantif haçın (Resim 6-Kat. Nu:4), kol mesafeleri neredeyse eşittir ve bu sebep ile Yunan haçı olarak tanımlanabilir[38]. Ön ve arka yüzeyinde bezeme yer almamaktadır. Asılarak kullanılmasını sağlayan taşıyıcı halkanın iç bölümünün, kullanıma bağlı olarak aşındığı gözlemlenmiştir. Biçim olarak bu tip eserlere MS 7. yüzyıldan MS 9. yüzyılın yarısına kadar yaygın olarak rastlanılmaktadır[39]. Bulunduğu kontekst MS 11-12. yüzyıla ait olduğundan bu nesne için üst sınır tarihi (terminus ante quem) oluşturmaktadır.

Aynı alanın (24/19H açması b pk.-9,95 m) farklı kot seviyesinde kırık vaziyette, Yunan haçı tipinde haç parçası (KÇG21-ET01) tespit edilmiştir (Resim 7-Kat. Nu:5). Bulunan diğer pandantif haçlara göre oldukça iyi işlenmiştir. Haç formu şematize edilerek biçimlendirilmiş, boş kalan alanlar bitkisel motifler ile doldurulmuştur. Askı halkası deliği bulunması gerekli olan çıkıntı alan boş bırakılmıştır. Anadolu’da birebir benzeri örnek bulunmamasına karşın, bitkisel motif içeren benzer ölçülerdeki buluntuların[40] MS 10. yüzyıldan sonra arttığı görülmektedir. Yunan haçı formundan tamamen kapalı bitkisel forma dönüşmüş bu tip eserlere özellikle MS 12. yüzyılın sonlarından itibaren Rus-Ortodoks bölgelerinde daha sık rastlanmaktadır[41].

Haç grubunun tek taş örneği (KÇG13.ENV333), bir mezar buluntusu olarak Bazilikal Planlı Yapı’da (8. 14/G a plan kare) ortaya çıkartılmıştır (Resim 8-Kat. Nu:6). Steatit malzemeden Yunan haçı biçiminde üretilmiş[42] olan bu haçın ön ve arka yüzünde kazıma bezeme olarak işlenmiş beş adet konsantrik daire motifi yer almaktadır. Önceki örneklerde olduğu gibi bunların da İsa’nın beş yarasını temsil ettiği düşünülmektedir[43]. Kolların arasında bitkisel çıkıntılar bulunmaktadır. Askı halkası olarak taş haç örneklerinde[44] genel bir uygulama olan uzun kollardan birine açılan kanal kullanılmaktadır. Taş veya sedef gibi malzemelerden üretilen haçların, mezar buluntusu olduğu örnekler[45] bulunsa da bu haçlar, Anadolu’da görülen haç tipolojisinden uzak olup üslup açısından Karadeniz’in kuzeyinde kalan yerleşimlerde (Belgrad ve Bryansk; Rusya-Ukrayna sınır bölgelerinde bulunan yerleşimler) MS 12. yüzyılda daha çok görülmektedir[46]. Ayrıca Kuzey Rusya’da steatit pandantif haç örnekleri yaygındır[47].

Takı grubu dışında kalan haç parçası (KÇG15- ET01), 8. alan 15-G açması a plan karede 3,63 m kotunda tespit edilmiştir (Resim 9-Kat. Nu:7). Parça, haçın kollarından birinin uç bölümü olup köşe kısımları daire/damla şeklinde sonlanmaktadır[48]. Arka yüzeyi çukur şeklindedir. Olasılıkla daha ekonomik bir üretim gerçekleştirmek ve ağırlığın hafifletilmesi amacı ile çift kalıp tekniği kullanılarak üretilmiş bir tören haçı olduğu düşünülmektedir[49]. Üzerinde yoğun korozyon olması ve konservasyon çalışmasının yetersiz gelmesi sebebiyle üzerinde bir bezeme olup olmadığı tespit edilememiştir. Kelime anlamı olarak Yunancada “ayin-ibadet” anlamına gelen litürji[50], bu ayinler esnasında kullanılan eşyalarda litürjik olarak tanımlanmaktadır. İmparatorların taç giyme törenlerinde MS 4. yüzyıldan itibaren, büyük bir törensel haç kullanımının standart hâle geldiği[51], haç kollarının ucunda yer alan damla formunun ise MS 7. yüzyıldan itibaren görülmeye başladığı bilinmektedir[52]. İlerleyen dönemlerde bu damla biçimli motifler çeşitlenmiş, sayıları artmıştır. Bununla birlikte haç üzerinde yer alan betimlemelerin arttığı görülmektedir[53]. Analojik olarak yapılan çalışmalarda, Boğazköy’ün Doğu Roma İmparatorluğu Dönemi tabakalarında[54] üzerinde bezeme yer almayan örnekler görülmüştür. Müze koleksiyonlarından tip açısından benzer örneklerin[55] MS 8.-10. yüzyıl aralığına tarihlendirilmiş olduğunu görmekteyiz. Buluntunun ortaya çıkarıldığı alan (8. alan 15-G a pk. 3,63 m), Bazilikal Planlı Yapı’da gerçekleştirilen çalışmaların seviye olarak en derin kısmını oluşturmaktadır. Ayrıca yoğun killi ve sert, içerisinde herhangi bir yıkım tabakasına ait moloz dolgunun bulunmadığı ve seramik buluntuların çok az tespit edilebildiği bir toprak yapısı görülmüştür. Haç parçasının 2015 yılından sonra yürütülen çalışmalarda devam niteliğinde başka bir parça bulunamamıştır. Yapının temel bölümüne bu kadar yakın bir seviyede, haç ile yakın konumda tespit edilen ve MS 5. yüzyıla tarihlendirilen I. Justin’e ait sikke[56] tarihlendirme açısından kullanılabilir. Tüm bu bilgiler doğrultusunda törensel haç parçasının, bugüne kadar kataloglanabilen en erken litürjik örneklerden (MS 5.-6. yüzyıl) biri olduğu düşünülmektedir.

İlişkili Buluntular

Daha önce bilimsel yayını yapılan ve biçim itibarıyla takı üst grubunda yer almasına karşın üzerinde yer alan bezeme sebebiyle din ile ilişkili eser grubunda değerlendirdiğimiz[57] iki adet yüzük, 8. alanda yer alan Bazilikal Planlı Yapı’da[58] ortaya çıkarılmıştır. Yüzüklerden birinin kaş bölümü üzerinde kazıma ile bir bordür oluşturulmuş, içerisine yine kazıma tekniği ile süvari figürü eklenmiştir (Resim 10-a). Figürün baş kısmı etrafındaki hale[59], sırt kısmının sağında yer alan haç formlu bir sopa (mızrak) ve sürülen hayvana ait (ikonografiye göre at olarak kabul edilebilir) baş, kalça ve ayaklar gibi anatomik bölümler görülebilen kısımlar arasındadır. Tespit edilen bu ayrıntılar neticesinde Hıristiyan ikonografisinde “Aziz Süvari”[60] olarak tanımlanan sahnenin, Aziz Theodore Thereon ve Aziz George gibi azizler ile ilişkilendirildiği bilinmektedir[61]. Yüzükler için diğer örneğimizde, kaş yüzeyinde derin bir kazıma tekniği ile “Θ” (Theta) ve “P” (Rho) harfleri işlenmiştir (Resim 10-b). Elimizde bir örnek olmamakla birlikte, bu harflerin bir isme ait kısaltma olduğu öngörülmektedir. Olabilecek isimle ilgili tahmin sağlayan tek veri, bir önceki örneğimiz olan süvari betimli yüzüktür. Dinsel anlatım içeren her iki yüzük, oldukça basit bir teknikle üretilmiştir. Ama analojik olarak yapılan karşılaştırmalarda her iki buluntunun da çok nadir olduğu görülmektedir.

Değerlendirme

İnanç sistemi ile ilgili buluntuların incelendiği bu çalışma kapsamında, 2009-2021 yılları arasında yapı grupları içerisindeki kontekstlerden yürütülen kazılarda ortaya çıkarılan elde edilen yedi haç değerlendirilmiştir.

Toplam yedi haçın üç adedi, 24. alanda ortaya çıkarılan Apsisli Yapı’da ele geçmiştir. Bu yapının MS 6. yüzyılda gerçekleştiği düşünülen bir depremle yıkıldığı ve sonrasında alanın mezarlık olarak kullanıldığı düşünüldüğünde, haçların tespit edildiği tüm alanların mezar olması olağan bir sonuçtur. 8. alanda yer alan Bazilikal Planlı Yapı’da bulunan bir adet taş haç mezar buluntusu olup diğer üç adet bronz haç parçası ise yapının farklı tabakalarından (6,62-3,63 m) ele geçmiştir ve mezar buluntusu değildir.

Arkeolojide küçük buluntuların tarihlendirilmesi çoğu zaman analojik bir çalışma sonunda gerçekleştirilmektedir. Çünkü eserler ağırlıklı olarak satın alma yoluyla ve tabakaları belli olmadan müze kontekstlerine girmektedir. Küçükçekmece Göl Havzası (Bathonea) Kazılarında gerçekleştirilen bilimsel kazı sonucunda ortaya çıkarılan küçük buluntuları, kontekstleriyle birlikte değerlendirildikleri için hem üslup hem de tabakaya göre değerlendirmek mümkün olabilmiştir.

1 ve 2 no’lu röliker haçların, basit Yunan haç tipinin gelişmiş örnekleri olarak MS 10. yüzyıldan itibaren gündelik ve mezar hediyesi olarak yaygın bir kullanıma sahip olduğu görülmektedir. 2 no’lu haç üzerinde yer alan betimleme, röliker haçlar üzerinde sıklıkla görülmektedir.

3 ve 4 no’lu pandantif haçlar, en yaygın görülen haç formları olup özellikle 3 numaralı haç üzerinde yer alan ve İsa’nın yaralarını temsil eden konsantrik daire motifleri, Anadolu’da ve diğer bölgelerdeki en yaygın kullanıma sahiptir.

4 ve 6 no’lu pantantif haçlar, Anadolu haç tipolojisine çok yakın olmayan, MS 12.-13. yüzyıllar arasında Kiev-Rus bölgesinde daha çok görülen Ortodoks Hıristiyanlık kültürüne benzer görünümdedir. Bitkisel motifler ile sivri uçlarını kaybetmiş bütüncül bir görünüme ulaşmıştır. Kuzey kökenli bu eserlerin, Küçükçekmece Göl Havzası Bathonea Kazılarında ortaya çıkmış olması, bir liman ve ticaret kenti olan bu yerleşimin etkileşim sahasını göstermesi açısından son derece önemlidir.

7 no’lu törensel haç parçası ise bulunduğu tabakanın konteksti (MS 5.-6. yüzyıl) ve kullanım amacı ile diğer dinsel buluntulardan ayrılmakta, litürjik uygulamalarla ilgili bilgi sağlamaktadır. Ayrıca analojik olarak yapılan karşılaştırmalarda da kalıp tekniği ve derinliği ile erken dönem örneklerinden olduğu açıkça söylenebilir.

İlişkili buluntular bölümünde kısaca açıklanan yüzüklerin, Hristiyanlık dini ile ilgili kültürün takı tasarımlarını etkilemesi yönüyle, bölgedeki sosyal yaşamın ve inanç sisteminin özelliklerini ortaya koymaktadır. Buluntular 8. alanda yer alan Bazilikal Planlı Yapı’nın üst seviyelerinde ele geçmiştir ve hem tipolojik olarak hem de bulundukları tabaka itibarıyla aynı döneme tarihlendirilmişlerdir (MS 11.-12. yüzyıl). Özellikle, bulundukları yapının mimari özellikleri ile uyumlu bir kronolojiye sahip olmaları makalenin konusunu oluşturan haçları değerlendirmede fayda sağlamaktadır.

Küçükçekmece Göl Havzası Bathonea Kazılarında tespit edilen inanç sistemi ile ilişkili buluntular, nicelik olarak çok fazla olmamakla birlikte nitelik olarak farklı dönemsel özellikler barındırması açısından Doğu Roma İmparatorluğu için önemli bir grubu oluşturmaktadır. İstanbul’da yürütülen kurtarma kazıları dışında, bilimsel bir kazıda ele geçmiş ve tabakası ve konteksti içinde değerlendirilmiş olmaları önemini daha da arttırmaktadır. Önümüzdeki yıllarda hem mevcut açmaların derinleştirilmesi hem de yeni alanların açılması planlandığından bu gruba dahil olacak çok sayıda eserin bulunması beklenmektedir.

EKLER














Atıf/Citation: Enez, V. Belgin–Ayberk, Aydıngün–Şengül, “Küçükçekmece Göl Havzası (Bathonea) Kazılarından Ele Geçen Haçlar”, Höyük 16, 2025, 149-174.

Etik Komite Onayı

Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.

Etik Beyan/Ethical Statement
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur./It is declared that scientific and ethical principles were complied with during the preparation of this study and all the works referred are mentioned in the bibliography.

Yazar Katkıları

Çalışmanın Tasarlanması/Planning of the Study: Yazar/Author-1 (%60) - Yazar/Author-2 (%40)
Veri Toplanması/Collecting Data: Yazar/Author-1 (%60) - Yazar/Author-2 (%40)
Veri Analizi/Data Analysis: Yazar/Author-1 (%60) - Yazar/Author-2 (%40)
Makalenin Yazımı/Writing the Article: Yazar/Author-1 (%60) - Yazar/Author-2 (%40)
Makale Gönderimi ve Revizyonu/ Submission of the Article and Revisions: Yazar/Author-1 (%50) - Yazar/Author-2 (%50)

Çıkar Çatışması

Çıkar çatışması beyan edilmemiştir / The Author(s) declare(s) that there is no conflict of interest.

Teşekkür

Bu makale, Türk Tarih Kurumunun sağladığı proje desteği çerçevesinde yapılan çalışmalardan elde edilen sonuçların bir ürünüdür. Verdikleri destekten dolayı Türk Tarih Kurumuna teşekkür ederiz.

Kaynaklar

  • Acara 1998
  • Acara, M., “Bizans Ortodoks Kilisesinde Liturji ve Liturjik Eserler”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi C 15-1, 183-201.
  • Acara Eser 2004a
  • Acara Eser, M., “Anadolu Medeniyetleri Müzesi Koleksiyonunda Bulunan Bir Ermeni Haçı” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, C 21-1, 143-151.
  • Acara Eser 2004b
  • Acara Eser, M., “Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi’ndeki Bizans Maden Eserleri: Ağırlıklar ve Haçlar”, Araştırma Sonuçları Toplantıları, C 22-2, 57-64.
  • Acara Eser 2007
  • Acara Eser, M., “Litürjide ve Günlük Kullanımda Maden Sanatı”, ed. A. Ödekan, “Kalanlar” 12. ve 13. Yüzyıllarda Türkiye’de Bizans, İstanbul, 37-280.
  • Acara Eser 2015
  • Acara Eser, M., “Komana Kazısı Metal Buluntularından Bir Grup: Röliker Haçlar”, ed. D. B. Erciyas–M. N. Tatbul, Komana Ortaçağ Yerleşimi, İstanbul, 167-180.
  • Acara Eser 2019
  • Acara Eser, M.,“Objects from Daily Life at Komana: Jewelery”, ed. D. B. Erciyas–M. Acara Eser, Komana Small Finds, Settlement Archaeology Series 7, Mon. 2, 77-102.
  • Acara Eser 2020
  • Acara Eser, M., Bizans Maden Sanatı: Dini Törenlerde Kullanılan (Litürjik) Eşyalar, Ankara.
  • Arık 2006
  • Arık, M. O., “Alanya Kalesi 2004 Yılı Çalışmaları” 27. Kazı Sonuçları Toplantısı, C 2, 213- 228.
  • Aydın 2009
  • Aydın, A., “Hristiyan Dinindeki Martir-Aziz ve Rölik Kültürünün Kilikya-İsaurya Bölgesi Hıristiyanlığına Yansımaları”, Olba XVII, 63-82.
  • Aydıngün 2017a
  • Aydıngün, Ş., “Nehir-Göl-Deniz Birleşiminde Bir Kazı Yeri (İlk Beş Yıllık Çalışma)”, İstanbul Küçükçekmece Göl Havzası Kazıları (Excavation of Küçükçekmece Lake Basin), İstanbul, 1-13.
  • Aydıngün 2017b
  • Aydıngün, Ş., “Bathonea İsmi Üzerine Veriler ve Yorumlar”, ed Ş. G. Aydıngün, İstanbul Küçükçekmece Göl Havzası Kazıları (Excavation of Küçükçekmece Lake Basin), İstanbul, 69-75.
  • Berti 2012
  • Berti, F., “Grave Goods from Necropolis in the Agora of Iasos”, ed. B. B. Arslan-A. Ricci, Byzantine Small Finds in Archaeological Contexts, Byzas 15, İstanbul, 189-212.
  • Böhlendorf-Arslan 2012
  • Böhlendorf-Arslan, B., “Das Bewegliche Inventar eines mittenbyzantinishen Dorfer: Kleinfunde aus Boğazköy”, ed. B. Böhlendorf–Arslan, Byzantine Small Finds in Archaeological Contexts, Byzas 15, İstanbul, 351-368.
  • Buyruk 2014a
  • Buyruk, H., “Giresun Müzesinde Bulunan Rölikerler.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi C 7-29, 136-144.
  • Buyruk 2014b
  • Buyruk, H., “Silifke Müzesi’ndeki Haç Rölikerler.” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi C 7-33, 504-512.
  • Cotsonis 1994
  • Cotsonis, J. A., Byzantine Figural Processional Crosses, Dumbarton Oaks.
  • Çelik–Bulut 2010
  • Çelik, N.–Bulut, S., “İkinci Kazı Sezonunda Myra ve Limanı Andriake”, ed. Nevzat Çevik, Arkeolojisinden Doğasına Myra/Demre ve Çevresi, 28-118.
  • Davidson 1987
  • Davidson, G. R., Corinth: The Minor Objects, Harvard University Press.
  • Elyiğit 2022
  • Elyiğit, U. “Bursa Arkeoloji Müzesi’ndeki Madeni Haç Örnekleri” Art-Sanat Dergisi 18, 173-200.
  • Enez 2019
  • Enez, A., “Küçükçekmece Göl Havzası (Bathonea) Kazıları Metal Buluntuları”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Erten 2013
  • Erten, E., “Olba Kazılarından Küçük Buluntular”, Selevcia Ad Calycadnvm III, 101-128.
  • Evans–Wixom 1997
  • Evans, H. C.–Wixom, W. D., The Glory of Byzantium: Art and Culture of the Middle Byzantine Era, AD 843-1261, Metropolitan Museum of Art.
  • Ferrazzoli 2012
  • Ferrazzoli, A. F., “Byzantine Small Finds from Elaiussa Sebaste”, ed. B. BöhlendorfArslan–A. Ricci, Byzantine Small Finds in Archaeological Contexts, Byzas 15, İstanbul, 89-308.
  • Goring 1995
  • Goring R., Dictionary of Beliefs & Religions, Wordsworth Collection,
  • Göğebakan 2017
  • Göğebakan, Y., “Hale Biçiminin Kaynağı ve Erken Dönem Hıristiyan Resim Sanatında Kullanımı” Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 38, 21-36.
  • Heid 2006
  • Heid, S., “Kreuz”, ed. Anton Hiersemann, Reallexikon für Antike und Christentum, Band 21, Stuttgart, 1100-1147.
  • Işık 2007
  • Işık, H. “İncillere Göre Çarmıh”, Dinî Araştırmalar 10-29, 41-77.
  • Кarayiánni 2015
  • Кarayiánni, P., “Metallikí Stavrí tis Próimis kai Mésis Vizantinís Periódou”, ed. Panayióti L. Vokotópoulo–epimélia V. Katsarós–A. Toúrta, Αφιέρωμα στον Ακαδημαϊκό Παναγιώτη Λ. Βοκοτόπουλο, Atina, 193-204.
  • Kara 2021
  • Kara, Ü., “Constantinopolis’in Hinterlandının Geç Antik Dönem Ticaretine Bir Bakış” TÜBA-AR 29, 73-93.
  • Kitabı Mukaddes 1995
  • Anonim, Kitabı Mukaddes Eski ve Yeni Ahit, Kitabı Mukaddes Şirketi, İstanbul.
  • Khairedinova 2012
  • Khairedinova, E, A., “Early Medieval Crosses from the South Western Crimea”, ed. B. Böhlendorf-Arslan–A. Ricci, Byzantine Small Finds in Archaeological Contexts, Byzas 15, İstanbul, 417-440.
  • Koçyiğit 2018
  • Koçyiğit, O., “Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi Bizans Dönemi Maden Haçları” Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 35-2, 110-121.
  • Köroğlu–Vural 2016
  • Köroğlu, G.–Vural H., “Sinop - Dikmen Nekropolü Kazılarında Ortaya Çıkarılan Geç Roma-Bizans Dönemi Takıları”, XX. Uluslararası Ortaçağ Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 02-05 Kasım 2016, 1-10.
  • Köroğlu 2013a
  • Köroğlu, G., “Mersin Yumuktepe Höyüğü Kazılarından Ortaçağ’a Ait Madeni Buluntular”, III. Odtü Arkeometri Çalıştayı Bildiriler Kitabı, Ankara, 141-156.
  • Köroğlu 2013b
  • Köroğlu, G., “Silifke Müzesi’nden Erken Bizans Dönemine Ait Gümüş Tılsım”, Selevcia Ad Calycadnvm III, 1-100.
  • Küçük 2016
  • Küçük, M. A., “İkonografiden İnanca İsa Mesih’in Dirilişi/Paskalya Süreci”, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3, 230-274.
  • Leclercq 1914
  • Leclercq, H., “Croix Et Crucifix”, ed. Dans H. Leclercq–F. Cabrol, Dictionnaire D’archéologie Chrétienne Et De Liturgie, Vol. III/2, Paris, Letouzey Et Ané, 3045-3090.
  • Musin 2010
  • Musin, A., “Russian Medieval Culture as an ‘Area of Preservation’of the Byzantine Civilization”, Towards Rewriting?: New Approaches to Byzantine Archaeology and Art 3, Warsaw, 11-44.
  • Nagel 2014
  • Nagel, H. G., Prozessionskreuze und Prozessionen in Byzanz: Kunstgeschichte im Schnittpunkt von Religions-und Gesellschaftsgeschichte, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Heidelberg Üniversitesi, Heidelberg.
  • Okuyucu 2023
  • Okuyucu, D., “Erzurum Arkeoloji Müzesinde Bulunan Bizans Dönemine Ait Bir Grup Madeni Haç”, Art-Sanat Dergisi 19, 365-392.
  • Ötüken 2010
  • Ötüken, S. Y., “2005 Yılı Aziz Nikolas Kilisesi Kazısı”, 28. Kazı Sonuçları Toplantısı, C 2, Çanakkale, 157-174.
  • Özdemir–Öztaşkın 2009
  • Özdemir, H.–Öztaşkın, G., “Denizli Arkeoloji Müzesi’nde Yer Alan Bizans Dönemi Maden Haçlarından Bir Grup”, XIII. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri, 14-16 Ekim 2009, Denizli, 487-498.
  • Pitarakis 2012
  • Pitarakis, B., “Git, Git Nefret Edilen!: Bizans’ta Büyü, Sağlığı Koruma ve Kötülüğü Kovma Sanatı”, İstanbul Araştırmaları Yıllığı 1, İstanbul, 15-30.
  • Pitarakis 2015
  • Pitarakis, B., “Bizans Konstantiopolis’inde Kilise, Ev ve Günlük Hayatta Din”, Antik Çağ’dan XXI. Yüzyıla Büyük İstanbul Tarihi, C 5, 68-75.
  • Pülz–Kat 2011
  • Pülz, A. M.–Kat F., “Ephesos Bizans Dönemi Küçük Buluntuları-Malzemeye Genel Bakış”, ed. F. Daim–S. Ladstätter, Bizans Döneminde Ephesos, İstanbul, 197-221.
  • Sandin 1993
  • Sandin, K., “Liturgy, Pilgrimage, and Devotion in Byzantine Objects.” Bulletin of the Detroit Institute of Arts 67-4, 46-56.
  • Spier 1993
  • Spier, J., “Medieval Byzantine Magical Amulets and Their Tradition”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 56, 25-62.
  • Şimşek vd. 2011
  • Şimşek, C.–Okunak, M.–Bilgin, M., Laodikeia Nekropolü (2004-2010 yılları), Ege Yayınları, İstanbul.
  • Taş–Özcan 2015
  • Taş, T.–Özcan, F., “MS 4.-7. Yüzyıllar Arasında Haç Motiflerinin Gelişimi”, Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences 1-21, 247-275.
  • Türker 2010
  • Türker, A. Ç., “Demre-Myra Aziz Nikolaos Kilisesi ve Kazılarda Ortaya Çıkarılan Küçük Buluntular”, Arkeolojisinden Doğasına Myra/Demre ve Çevresi, Antalya, 137-152.
  • Walter 1995
  • Walter, C.,”The Origins of the Cult of Saint George”, Revue des Etudes Byzantines 53.1, 295-326.
  • Кутасов–Селезнев 2010
  • Кутасов, С. Н.–Селезнев А. Б., Нательные кресты, крестовключенные и крестовидные подвески, Москва, Группа ИскателИ.
  • Пескова–Строкова 2012
  • Пескова, А. А.–Строкова, Л. В., “Христианские древности Византии в «сирийской коллекции”, ed. Б. И. и В. Н. Ханенко, Киев: Петербургское Востоковедение, 130-224.

Dipnotlar

  1. Aydıngün 2017a, 2.
  2. Kara 2021, 75.
  3. Aydıngün 2017a, 3-6.
  4. Koçyiğit 2018, 115.
  5. Enez 2019, 8.
  6. Heid 2006, 1100; Leclercq 1914, 3047.
  7. Işık 2007, 43.
  8. Goring 1995, 125.
  9. Taş–Özcan 2015, 251.
  10. Taş–Özcan 2015, 254.
  11. Acara Eser 2020, 37.
  12. Sandin 1993, 54.
  13. Pandantif: Küçük buluntular için kullanılan bir tanım olup ip ya da zincir ile kişinin üstünde taşınabilen eşyalara verilen genel isim.
  14. Khairedinova 2012, 434.
  15. Röliker: Aziz ve şehitlere ait kemik kalıntılarının ya da eşya parçalarının içinde saklandığı taşınabilir ya da taşınamaz kutular.
  16. Evans–Wixom 1997, 169; Acara Eser 2015, 168.
  17. Koçyiğit 2018, 114.
  18. Evans–Wixom 1997, 169; Buyruk 2014a,138; Buyruk 2014b, 506.
  19. Пескова–Строкова 2012, 130; Elyiğit 2022, 189.
  20. Özdemir–Öztaşkın 2009, 492.
  21. Aydın 2009, 67.
  22. Sandin 1993, 50.
  23. Köroğlu 2013a, 147.
  24. Köroğlu–Vural 2016, 5.
  25. Davidson 1987, 258.
  26. Pülz–Kat 2011, 207.
  27. Acara 1998, 183.
  28. Acara 1998, 196. Kitabı Mukaddes 1995, Yuhanna 20:34.
  29. Okuyucu 2023, 388.
  30. Şimşek vd. 2011, 997.
  31. Khairedinova 2012, 426.
  32. Ötüken 2010, 168; Türker 2010, 145.
  33. Ferrazzoli 2012, 294.
  34. Кarayiánni 2015, 194.
  35. Davidson 1987, 258.
  36. Koçyiğit 2018, 118; Pülz–Kat 2011, 205.
  37. Acara Eser 2007, 248.
  38. Acara Eser 2015, 173.
  39. Khairedinova 2012, 419; Erten 2013, 114.
  40. Acara Eser 2019, 79.
  41. Пескова–Строкова 2012, 254.
  42. Berti 2012, 210.
  43. Acara 1998, 196. Kitabı Mukaddes 1995, Yuhanna 20:34.
  44. Davidson 1987, 259.
  45. Arık 2006, 216.
  46. Кутасов–Селезнев 2010, 130.
  47. Musin 2010, 24.
  48. Eser 2004a, 145.
  49. Acara Eser 2004b, 55.
  50. Acara 1998, 184.
  51. Cotsonis 1994, 8.
  52. Koçyiğit 2018, 112.
  53. Nagel 2014, 290.
  54. Böhlendorf–Arslan 2012, 355.
  55. Koçyiğit 2018, 116.
  56. Enez 2019, Levha 13.
  57. Enez 2019, 21.
  58. Aydıngün 2017a, 3.
  59. Göğebakan 2017, 27.
  60. Spier 1993, 38.
  61. Pitarakis, 2015, 74; https://www.themorgan.org/manuscript/214172 (Erişim Tarihi: 22.01.2022).

Şekil ve Tablolar